Aktuális Címlap Egészségére!

Odafigyeléssel nyáron is megoldható a gyerek változatos étrendje

Fotó:childrensnational

A gyerekek szünidei elhelyezése és étkeztetése sok családban okoz fennakadásokat. Kis odafigyeléssel azonban elkerülhető, hogy mindennap pizzát kelljen rendelni a gyereknek.

A gyerekek az óvoda és az iskola helyett otthon, hosszabb-rövidebb ideig nagyszülőknél, táborokban, barátaikkal vagy éppen a családdal közös nyaraláson töltik napjaikat. Általában más a napi ritmus, mivel nem a szigorú menetrend szerint kell felkelni, indulni az iskolába vagy az óvodába. Emellett az étkezés is másképp alakul, hiszen a iskolai/óvodai menza egy vagy akár többszöri étkeztetését is a szülőnek kell megoldania. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége néhány fontos javaslatot gyűjtött össze, amelyekből kiderül, hogy a gyerekek táplálkozása kapcsán mire érdemes figyelni a nyári hónapokban.

Bár a szünetben nem kell annyira korán kelni, mint az iskolaévben, próbáljuk elkerülni, hogy a gyerek átaludja a reggeli idejét, hiszen ezzel az egész napi étkezési ritmus megborulhat. A vakáció alatt is próbáljuk meg tartani a napi ötszöri (három nagyobb és két kisebb) étkezést, hiszen a reggelinek kiemelt jelentősége van az elhízás megelőzésében, a 2-es típusú cukorbetegség kockázatának csökkentésében. Ha a gyerekek otthon maradnak, készíthetünk számukra szendvicset, lehetőleg teljes kiőrlésű pékáruból, amibe tehetünk sovány felvágottat, sajtot, összeállíthatunk számukra különböző szendvicskrémeket, például túróból, zöldségekből (karfiolból, gombából, cukkiniből) vagy éppen hüvelyesekből (lencséből, vörös babból), ezek mellé adjunk valamilyen friss zöldséget.

A friss zöldségek pótolják a vitaminokat

Nyáron sem maradhatnak ki az étrendből a főtt ételt tartalmazó étkezések. Ha hétköznap nehézkesen oldható meg a főzés, érdemes hétvégén annyival többet készíteni, hogy egy-két adagot le lehessen fagyasztani belőle.

Ne csak igyunk, együnk is folyadékot! Érdemes tudni, hogy nemcsak a folyadékok, de bizonyos szilárd ételek víztartalma is jelentős. A legtöbb zöldség és gyümölcs 80-95 százaléka víz, vagyis éppen annyira hatékonyak a folyadékpótlásban, mint a levesek. Lédús többek közt a dinnye, uborka, szőlő, barack, alma, körte és paradicsom.

A főétkezések mellett a tízórairól és az uzsonnáról a vakáció ideje alatt sem szabad megfeledkezni. Ennek része lehet a friss gyümölcs (alma, körte, sárgabarack, őszibarack, dinnye stb.), egy-egy pohár tej, joghurt, kefir, tejes vagy vizes turmix, smoothie, kölesgolyó, néhány hasábokra vágott zöldség zöld fűszeres mártogatóssal, vagy éppen egy kis maréknyi olajos mag, aszalt gyümölcs, zöldségcsipsz is.